ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMORZĄDOWYCH

:STRONA GŁÓWNA    :DYREKCJA    :KONTAKT

WYCIECZKA DO ŁODZI

Highslide JS
W środę 26 października odbyła się wycieczka do Łodzi. O godz.7:45 wszyscy stawili się punktualnie przed szkołą. Panowie policjanci sprawdzili autokar i mogliśmy wejść do środka. Wyjechaliśmy z Wyśmierzyc o 8:00. Kiedy podróżowaliśmy, pan Łukasz – nasz przewodnik opowiadał o mijanych miejscowościach i związanych z nimi zabytkach. Z okien autokaru widzieliśmy mury zamku w Odrzywole, okazały kościół w Poświętnej i wiele innych godnych uwagi budowli (np. starą żydowską synagogę, w której obecnie znajduje się sklep spożywczy).
Najpierw udaliśmy się do Centrum Zabaw, Nauki i Eksperymentu. Tam dowiedzieliśmy się m.in., jak powstaje wir wodny (uczniowie sami mogli go wytworzyć, kręcąc specjalną korbą) i kolor w drukarce.
Następnym zwiedzanym miejscem było Muzeum Bajki i Studia Filmowego "SEMAFOR". Na początku pracownicy studia pokazali nam film krótkometrażowy "Plastelinki", który nam się wszystkim spodobał. Podczas zwiedzania oglądaliśmy makiety z różnych bajek oraz filmów. Wszyscy przenieśliśmy się w niezwykły świat Misia Uszatka, Misia Koralgola, małego pingwina Pik-Poka, Parauszka i innych bajkowych postaci.
Kolejnym przystankiem na naszej wycieczce było Muzeum Fabryki w Manufakturze Łódzkiej. Pan przewodnik opowiadał nam o historii powstania tego niezwykłego miasta. Duży wkład w jego rozbudowę wniósł bogaty przemysłowiec Izrael Poznański. Powstające kolejno fabryki produkowały materiały i tkaniny, które sprzedawano w całej Europie. Obok hal fabrycznych były również budowane domy dla robotników, szpitale, punkty usługowe. Powstawały jednostki straży pożarnej ze względu na wysoki stopień zagrożenia pożarowego.
W budowanych fabrykach pracowały również 7-letnie dzieci po 16 godzin dziennie. Ich małe zwinne paluszki były potrzebne do przewlekania nitek przez specjalne otwory. Życie w tamtych czasach było bardzo ciężkie.
Potem udaliśmy się na pyszny obiad do restauracji. Wracaliśmy zmęczeni, ale zadowoleni. Każdy pokazywał swoje pamiątki, które zakupił w Łodzi. Około godziny 18:00 byliśmy już w Wyśmierzycach. Teraz planujemy kolejny wyjazd, bo przecież „podróże kształcą”, a my o tym doskonale wiemy.

Tekst: Kacper Górzyński i Przemek Górzyński, uczniowie kl. V.