PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY W KLASACH GIMNAZJALNYCH

Highslide JS
Kopalnia z bogatym wnętrzem

Pierwszy dzień wiosny to tradycyjny Dzień Wagarowicza. Tego dnia wybraliśmy się jednak wraz z nauczycielami na szkolną wycieczkę do Tarnowskich Gór.
W tym starym mieście poznaliśmy historię lokalnego przemysłu górniczego. Już w wiekach średnich wydobywano tam srebro i ołów. Pierwsze kopalnie powstawały w XII wieku, ostatnią zamknięto na poczštku XX w. Pierwszym punktem naszej wycieczki było przepłynięcie 600 metrowego odcinka Sztolni Czarnego Pstrąga. Podczas tego niezwykłego rejsu przewodnik opowiadał historię Tarnowskich Gór i tamtejszego górnictwa. Po szczęśliwym dotarciu do przystanku wspięliśmy się po krętych schodach na powierzchnię. Następnie autokarem udaliśmy się do Zabytkowej Kopalni Srebra.
Zwiedzanie kopalni rozpoczęliśmy od muzeum, po którym wędrując wraz z przewodnikiem oglądaliśmy m.in. dawne narzędzia, płuczkę, a także lampy używane pod ziemi oraz instalację obrazującą działanie pierwszej na Górnym Œlšsku maszyny parowej.
Kolejnym punktem naszej wycieczki była podziemna trasa turystyczna kopalni. Jej długość wynosi 1740 metrów (270 metrów pokonaliśmy łodziami), a jej szlak przypomina kształtem trójkąt i łączy ze sobą szyby górnicze: „Anioł”, „Żmija” i „Szczęść Boże”. W czasie tej niezwykłej wędrówki mogliśmy obejrzeć pokaz pracy dawnych gwarków i usłyszeć odgłosy ich ciężkiej pracy, jadących wózków oraz kopalnianego zawału. W jednym z korytarzy dotarliœmy do ź ródła, którego wody według legendy dają dziewczynom urodę. Z jego mocy korzystali również chłopcy.
Zwiedzanie obiektu wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO uważamy za udane, było ono dla nas dużym przeżyciem. Na koniec wyjazdu udaliśmy się na zasłużony posiłek. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do domu.